top of page
lone-tree-1934897__480.jpg

HOE WIJ WERKEN

Bij School in Flow ont-wikkelen wij de interactiepatronen binnen een groep. Met een breed palet aan interventiemogelijkheden zorgen wij dat iedereen met zijn/haar eigen talenten zich daadwerkelijk kan ontwikkelen. Wij kijken vanuit diverse perspectieven naar de verschillende lagen van het onderwijs: bestuur, team, leerlingen en ouders. Op basis van gesprekken stellen we vast waar het stroomt en waar er een blokkade is ontstaan. Zo maken we een programma specifiek gericht op jouw school/ team en brengen we het onderwijs in flow.

SYSTEMISCH WERK

Systemisch werk gaat ervan uit dat we verbonden zijn met een groter geheel bijvoorbeeld een familie, een organisatie of een ander systeem van mensen. Een familiesysteem kan het huidige gezin zijn, maar kan ook over generaties heengaan. 

Waarom systemisch werken?

Kinderen resoneren vaak op onbewuste gevoelens van volwassenen, die op hun beurt lasten van hun systeem van oorsprong overgenomen kunnen hebben of zelfs van eerdere generaties. Kinderen zijn gevoelig voor de gevoelens van nu, van eerder en voor het systeem:

  • Gevoelens nu: gevoelens die we ervaren in het heden. Bijvoorbeeld stoten aan iets (fysieke pijn).

  • Eigen oude gevoelens: gevoelens als boosheid, angst of verdriet worden heftiger geuit dan bij een situatie past doordat ze niet eerder zijn geuit. Het is daardoor een gestapeld gevoel geworden.

  • Systeemgevoelens: gevoelens die bij iemand anders horen. Ze resoneren in iemand zonder dat diegene het doorheeft, bijvoorbeeld een kind dat onbewust gevoelens met zich meedraagt die zijn ontstaan bij oma.

Bron: Kita Bronda, Onrust in het kinderhart

Bij systemisch werken gelden drie principes:

  • Binding: voor iedereen is er plek binnen het (familie)systeem.

  • Ordening op basis van anciënniteit: de volwassenen zijn de ‘groten’, de kinderen de ‘kleinen’. Het oudste kind gaat voor het middelste of jongste kind, inclusief kinderen die overleden zijn of miskramen.

  • Balans: er is een evenwicht tussen geven en nemen. Volwassenen geven, kinderen nemen. Vaak is de balans zoek als de ordening zoek is; dan gaan kinderen geven aan volwassenen en gaan ze van hun kindplek af (bijvoorbeeld parentificatie).

Door systemisch te werken, kunnen deze dynamieken worden ontrafeld en bijdragen om op je eigen plek in je kracht te staan.
 

Systemische bewustwording binnen organisaties

Aan de hand van deze drie systemische principes ontrafelen wij organisaties en verbinden dat aan een strategie voor flow in de organisatie. Er kan namelijk een parallel worden getrokken tussen het familiesysteem en het organisatiesysteem. Ook hier is vaak sprake van trauma's en blokkades die de flow uit de organisatie halen. Het is van wezenlijk belang deze nader te onderzoeken en op te lossen. 

Wil je meer weten over School in Flow?

Wij nodigen je uit om onze website verder te verkennen en om contact op te nemen met vragen over ons School in Flowprogramma en meer via het contactformulier onder Contact of rechtstreeks met een van ons. 

FLOW

Hoe meer betrokken iemand is bij de nieuwe ervaring, hoe meer men met volle aandacht opgaat in de handeling en er helemaal één mee wordt, des te intensiever zal de ervaring zijn en des te groter het leer- en ontwikkelingseffect. Mihály Csikszentmihalyi 

bottom of page